02 671 04 11
od 6. do 8. ure in od 11. do 13. ure
popoldan od 12. do 16. ure

Z motorjem varno v pomlad

Avtor: Darko Djurić, dr. med., specializant družinske medicine
Junij 2016

V državah EU je registriranih 27 milijonov motorjev in motornih koles z močjo motorja 50 ccm in več. Prvi pomladanski sončni žarki privabljajo na naše ceste tudi vse več motoristov in mopedistov. Pred začetkom vozne sezone je pomembna priprava motornega kolesa in voznika. Kdor ni sam mehanik ali se res ne spozna dobro na popravila, naj opravi servis in s tem zagotovi pravilno delovanje le tega. Tako kot brezhibno motorno kolo pa je zelo pomembna oprema motorista. Od čelade, kombinezona, škornjev, rokavic ter zaščite za hrbtenico. Najpogosteje sta poškodovana noga in stopalo v 30%, sledita pa glava in vrat v 22%.

Motoristi so v prometu težje opazni in zelo hitri, zato jih ostali udeleženci velikokrat ne opazijo in zato plačajo preveliko ceno ravno zaradi napak drugih. Je pa seveda največja težava motoristov prevelika hitrost, in s tem izpostavljanje kritičnim situacijam. Pri vožnji motornega kolesa moramo biti sposobni odpravljati napake drugih, če hočemo preživeti na cesti kot motorist !

V začetku in koncu sezone moramo tudi predvidevati, da še niso takšne temperature, da bi zagotavljale dober oprijem pnevmatik z voziščem. Posebno nevarnost za motoriste predstavljajo tudi talne označbe na vozišču, ki so spolzke ter pokrovi kanalizacije in poškodbe vozišča. Tako kot pri avtomobilu je zelo pomembna pravilna varnostna kot bočna razdalja. Posebno pozornost je treba nameniti vozilom, ki vozijo za nami, ker če vozijo tesno za nami se ob silovitem nenadnem zaviranju našega vozila najverjetneje ne bodo uspeli ustaviti. Pot ustavljanja motornega kolesa je namreč krajša od poti ustavljanja štirikolesnih vozil zaradi njihove teže. Tako kot je pri avtomobilih in ostalih štirikolesnih vozilih je od velikega pomena tudi pri uporabi motornega kolesa v času vožnje zagotavljati pravilno varnostno razdaljo med vozili. Varnostna razdalja med vozili je odvisna od več faktorjev kot so: zaradi zagotavljanja dovolj dolge zavorne poti je to enako potrebno upoštevati pri uporabi motorja. Za varno vožnjo pa je seveda zelo pomembna dobra fizična pripravljenost motorista. Potrebno je pripraviti in ogreti tudi telo in ne samo motornega kolesa.

Razlika med dobrim in slabim motoristom je v predvidevanju. Dober motorist pravočasno prepozna nevarnosti in pasti na cesti, opazuje ravnanje drugih voznikov v prometu in temu prilagodi vožnjo.

POŠKODBE MOTORISTOV

Motoristi so v prometu najbolj izpostavljeni udeleženci. Npr. lahko si predstavljate kakšna travma je padec z 200kg motocikla in poleg tega pustiti še kakšno drsno sled na telesu. Dostikrat je nato potrebna dolga rehabilitacija, sestavljena tako od fizičnih kot tudi psihičnih naporov restitucije.

Pri mopedistih in skuteristih so dostikrat prisotne poškodbe glave in centralnega živčevja zaradi manj pogoste uporabe čelade, pri voznikih »resnejših« dvokolesnikov so bolj na udaru poškodbe udov, od stopalnic, goleni in stegnenic, zlomov nadlahtnih in podlaktne kosti. Pri nekaterih pa so značilne poškodbe prsne hrbtenice. Poškodba stopalnic ali mezinca, čeprav zgleda majhna, je lahko komplicirana, ker so koščice in premiki kosti relativno majhni. S tem je sam postopek operativne oskrbe toliko zahtevnejši, samo rehabilitacija pozneje, čeprav je funkcija povrnjena, zna biti boleča enako kot pri zlomu večje kosti.

Prikaz poškodb po vzroku





Prikaz primera poškodbe motorista ter ukrepi katere je koristno znati


1. Odstranitev tujkov iz dihalne poti, pri masivnih poškodbah čimprejšnja intubacija







2. Pravilno odstranjevanje čelade s prisotnostjo dveh oseb







Pri poškodovancu lahko gre za posamezno ali več poškodb hkrati, ter izgubljanje tekočine v a) prsni koš, b) trebuh, c) medenico, d) stegnenico




3. Tenzijski pnevmotoraks ter nujno hitro ukrepanje






4. Odprti pnevmotoraks ter nujno hitro ukrepanje







5. Pri poškodbah medenice jo moramo stabilizirati








Značilne poškodbe motoristov vidne na CT





6. Pri motoristih dostikrat sumimo na poškodbo hrbtenice, zato je potrebno biti skrbno previden pri transportu






Tečaj varne vožnje

Tečaj varne vožnje za mlade voznike ( voznik začetnik ) je obvezen za vse tiste, ki jim je bilo po 13.8.2010 prvič izdano vozniško dovoljenje kategorije A2, A ali B. Vsi tisti, ki so izpit za motorno kolo pridobili po omenjenem datumu, se morajo udeležiti enodnevnega usposabljanja, ki je sestavljeno iz skupinske delavnice o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med prometnimi udeleženci ter treninga varne vožnje. Tečaj varne vožnje mora voznik po opravljenem izpitu A kategorije opraviti v roku dveh let, potem ko so od pridobitve dovoljenja minili vsaj štirje meseci. Štirje meseci potem, ko voznik pridobi vozniški izpit so potrebni, da spozna lastno vožnjo, svoje sposobnosti ter se seznani s posledicami in najpogostejšimi razlogi za nevarnost na cesti.

Pri nas imamo odlične inštruktorje varne vožnje. Eden izmed inštruktorjev ( Miran Čučej ) za policijo in reševalce nam je podal izjavo.









Veseli se vsakega dneva!
Uživaj v njem, zate je.